Text pred úpravou!!
Jednoduchá výroba záchranného padáku pre kombat.
Určite každý pozná prípravu na ďalšie preteky a dával do kopy to čo je letu schopné alebo po malej oprave použiteľné. Modelov nikdy nie je dosť a výroba nových vyžaduje nejaký ten čas. Počas pretekov schytá combat nemalé odreniny, alebo zrážku pri ktorej stratí krídla. Letiaci trup bez krídiel naberie rýchlosť ktorá pri dopade narobí riadnu paseku. Balza alebo laminát použitý na trupe bývajú vážne deformované alebo rozbité a vyžadujú zložitejšiu opravu. Model naberá na váhe a letové vlastnosti sa zhoršujú. Lietam aj s 2,5-kami kde sú materiály požité len aby to držalo po kope a čo najmenej vážilo. Preto som rád ak trup lietadla vydrží čo najdlhšie v neporušenom stave.
Pustil som sa do realizácie záchranného systému, kde som rátal s niečím čo spomalí alebo aspoň pribrzdí pád. Najprv som uvažoval so spojením krídla s trupom tak, aby aj po strate časti krídla držali na trupe, ale spoliehať sa na poškodenie ktoré by ešte umožnilo bezpečne pristáť a nikoho neohroziť sa mi zdala riskantná. Ďalšia úvaha bola pripútať krídlo k trupu tak, aby pri oddelení zostali obe časti spojené lankom a krídlo slúžilo ako brzdiaci element. Narazil som na problém ako ustabilizovať časť krídla tak aby brzdilo aj pri rôznej strate plochy. Treba hľadať tam kde to je už vymyslené a padlo na raketkárov ktorým tiež padák slúži na brzdenie pádu. Skladanie a uloženie v trupe je veľmi dôležité pretože pri prvých skúškach často letel trup bez toho aby ho niečo brzdilo a padák bol zložený aj v rozbitom trupe.
STAVBA:
Výroba je lacná jednoduchá a rýchla a čo je hlavné, že nepotrebuje ďalšie zariadenie na jeho otváranie. Hmotnosť je prijateľných 10g. Materiál môže byť použitý akýkoľvek mikroténový igelit ale pozor na hmotnosť a aby sa čo najmenej ,,lepil“ statickým nábojom. Ja som použil zo zakrývacej fólie na nábytok.
Treba vystrihnúť štvorec o stranách 80×80 cm a prekladať cez stred aby vznikol 8-uholník . Tie uhly ukážu kde majú viesť šnúry cez vrchlík. Dĺžka je dvojnásobok priemeru čiže 160cm. Šnúry sú z režnej niti alebo rybárskej ktorá sa nezauzľuje.Vystrihneme dieru na vrchole nie väčšiu ako 10cm v priemere. Diera v strede má za úlohu stabilizovať klesanie a aby zabránilo húpaniu. Ak je diera príliš veľká, otvorenie padáku je pomalé alebo sa vôbec neotvorí.
Šnúry vedieme cez stred vrchlíku a lepiacou páskou ich prilepujeme o igeleit pri vrchole a koncoch . Pozor na lepiacu pásku aby bola na igelite celá. Ak vyčnievajú z nej lepivé plochy prilepí vrchlík o seba a nemusí sa otvoriť. Voľné konce zauzľujeme a na vrchole vzniknú oká ktoré spolu previažeme.
Voľný igelit zasypeme zásypom a dobre pokrčíme a pošúchame aby nezostali rovné časti ktoré sa môžu staticky lepiť. Zložíme padák tak ako do lietadla a simulujeme vytiahnutie. Ak padák má problémy s otvorením treba ho preskladať tak aby ,,uši“ medzi šnúrami boli prehnuté smerom von. Skutočné padáky majú na to vyťahovacie kapsy.
Inštalácia do modelu je jednoduchá, ale treba dbať na to aby pri vytiahnutí z trupu nič neprekážalo. Koniec padáku je uviazaný o trup kde je najpevnejší. Vrchlík uväzujeme o oko na krídle tam, kde zostáva v kuse po zrážke cez trhačku . Trhačka je krajčírska niť, ktorá sa pri vytiahnutí a šklbnutí krídla pretrhne a tak uvoľní padák.
Padák je uložený medzi dvoma molitanmi o hrúbke 5mm. Dá sa zohnať zo zeleninových bedničiek na trhu. Tak isto môže byť uložený v jemnom papierovom vrecku. Treba dbať na to aby sa šnúry a vrchlík nemali možnosť niekde zachytiť alebo o niečo pretrhnúť.
Samozrejme že každá zrážka s modelom nie je rovnaká a ani tento padák nepracuje na sto percent, ale ak zafunguje správne je o to väčšia radosť zo súboja.
Prajem všetkým čo použijú tento systém aby záchrana comabatu pomohla odvážnejším a častejším súbojom.
Jozef Barát